Pozłotnictwo

Pozłotnictwo - technika złocenia ram do obrazów i luster

Tradycyjna technika złocenia ram  przy użyciu wody pozłotniczej którą się posługuję wymaga tych samych narzędzi i umiejętności jakich wymagała setki lat temu. Proces pozłacania ram do obrazów i luster które są wykonane z drewna  jest skomplikowany, czasochłonny i wymaga dużego doświadczenia, składa się on z kilkunastu etapów takich jak szlifowanie drewna, malowanie gessa i wielokolorowych glinek jako ostatnią warstwę pod złotem które potem swoją barwą zmieniają odcień metalu. Samego procesu złocenia nie da się wykonać mechanicznie, dlatego ramy które produkuję pozostaną zawsze wyjątkowe i niepowtarzalne.

Szara glinka jako podkład pod złoto płatkowe Glinka w kolorze śliwkowym służąca jako podkład pod złoto płatkoweGlinka wiktoriańska szara służąca jako podkład pod złoto płatkowe

Glinka pozłotnicza czerwonaGlinka pozłotnicza czarnaGlinka ciemno niebieska

Te same narzędzia jak pędzle ze specjalnego włosia, pad ze specjalną osłoną by chronić cienkie jak pajęczyna złoto od zawirowań i podmuchów powietrza, nadal są niezastąpione.

 

Złoto cięte jest na podkładce wykonanej z drewna i zamszu specjalnym nożem do cięcia złota który musi być naostrzony w umiejętny sposób.

Złoto płatkowe

Złoto płatkowe żółte

Złoto płatkowe księżycowe

Pozłacanie ramy obrazu lub lustra złotem płatkowym

Potem złoto jest nanoszone płaskim pędzlem na uprzednio zmoczone miejsce wodą pozłotniczą.

Następnie złoto jest nabłyszczane przy pomocy polerowanego zakrzywionego agatu osadzonego na drewnianej rączce. Jako bardzo miękki metal poddaje się naciskowi polerowanego kamienia uzyskując w ten sposób piękny połysk który jest bardzo trwały. Polichromia wykonana w sten sposób potrafi przetrwać w dobrym stanie nawet kilkaset lat.